resto-37

El calamar

Si hi ha alguna cosa característica en la família dels cefalòpodes, és el seu cap, com bé indica la seva arrel etimològica; la qual és, certament, la base constitutiva dels seus cossos. Hi ha nombrosos animals que pertanyen a aquesta família, molt coneguts per tots nosaltres (sobretot, per la gastronomia): com el pop o la sípia.
No obstant això, a l’entrada d’avui del blog del Restô, ens agradaria destacar-ne un d’ells en particular: el calamar.

Breu escàner del calamar

És un mol·lusc proveït de vuit braços (per regla general), però, algunes espècies, poden arribar a desenvolupar-ne deu. A tot el món es calcula que existeixen al voltant de tres-centes espècies diferents, aproximadament.
La grandària mitjana, més ben dit, la mida que podem trobar fàcilment en els mercats, ronda els quinze centímetres; però, com molts sabreu, hi ha un calamar que pot arribar als quinze metres. Així que, és ben merescut, el seu nom: «calamar gegant». Tots els calamars són totalment carnívors.

Beneficis del calamar

Els calamars constitueixen una excel·lent font d’aliment, tant per a nosaltres com per a molts altres animals. Vegem alguns dels seus beneficis més notables:
• Contenen suficient coure, que és un mineral essencial per a l’absorció, l’emmagatzematge i la metabolització del ferro, el qual estimula la formació de glòbuls vermells.
• El seleni és un mineral que també es pot trobar al calamar i el qual es recomana ingerir si patim d’artritis reumatoide.
• El seu consum redueix la freqüència i la durada de les migranyes recurrents, a causa de la presència de la vitamina B2.
• Aporten grans quantitats de fòsfor, necessari per estimular la construcció i/o el manteniment dels ossos i dents.
• Són rics en zinc, mineral que ajuda a estabilitzar els nivells de sucre en la sang i a enfortir el sistema immunològic.

Algunes idees culinàries

A la carta del Restô podeu trobar plats com el de Calamars dels bons a l’andalusa o el Calamar de potera a la planxa. El primer, respecta la tradició de la cuina andalusa a l’hora de preparar-los (lleugerament enfarinats); i, el segon, constitueix un exemple excel·lent de com gaudir de tots els beneficis nutricionals del calamar, ja que és una de les elaboracions més lleugeres que podem triar.

Però hi ha moltíssimes altres formes de degustar el calamar. A continuació, us presentem algunes de les idees més interessants i riques:
– Farcits amb crema de carbassa i formatge de cabra.
– Al Pil-Pil (com el bacallà).
– Gratinats al forn amb guarnició de pebrots rostits.
– Estofats amb verdures.
– En una amanida marinera.
I a vosaltres, com us agrada més el calamar?